יש לכם שאלות ? מוזמנים להשאיר פרטים אישיים ואחזור אלייכם עם תשובות  .

שם מלא
אימייל
טלפון
This Is CAPTCHA Image
קוד אבטחה
חוסרים תזונתיים

חוסרים תזונתיים

 ?ממה נגרמים חוסרים תזונתיים
  
תזונה לא מאוזנת -
 דיאטות כסאח קצרות -
 פעילות גופנית רבה -
 שינויים עם הגיל -
 חוסר חומציות בקיבה -
 מחלות שונות -
 

ישנן תופעות לוואי?
ייתכן, ואולם בחלק מהמקרים אנו עלולים לא לאתר ולא לטפל בזמן. וכשמאתרים חוסרים תזונתיים צריך לטפל בהקדם, על מנת להשלים את החסר.

מה הטיפול?
הטיפול בדרך כלל משלב שינויים בתזונתיים בתפריט ושילוב של תוספים או תרופות במידת הצורך.

ברזל
הברזל הוא מינרל מאוד חשוב בגוף הבונה את ההמוגלובין ומסייע בהעברת החמצן מהריאות לרקמות הגוף ופינוי ה-CO2 מהתאים לריאות. חוסר ברזל יגרום לכדוריות הדם האדומות להיות קטנות מהנורמה (MCV). בנוסף לכך, משפיע הברזל על תפקוד המוח והשרירים.


תסמינים המלווים חוסר בברזל:
עייפות, חולשה, סחרחורות, כאבי ראש, בעיות ריכוז וזיכרון, שינויי תיאבון (חוסר תיאבון לעומת צורך מוגבר במתוק ו/או בפחמימות), שינויים במצבי רוח, דיכאון, דופק מוגבר בזמן פעילות וקושי לבצע פעילות גופנית (סיבולת במיוחד).


איך מאתרים בבדיקות הדם?
יש לבקש לבצע בדיקות דם של פריטין (מאגרי ברזל) על מנת לאתר את המצב האמיתי של כמות הברזל בגוף. ניתן לבקש לבצע גם בדיקות של המוגלובין וברזל בדם (Fe), אך בדיקות אלו פחות רגישות ולא בהכרח יוכלו לתת מידע על בעיה שהתרחשה בחודשים האחרונים.


B12
מדובר בוויטמין שחשוב מאוד לתפקוד מערכות רבות בגוף וחוסרים בו עלולים להיות מלווים בתופעות לוואי שונות ומגוונות. לוויטמין B12 השפעה רבה על תפקוד המוח ומערכת העצבים, על בניית ההמוגלובין המוביל חמצן לתאים ומפנה CO2. חוסר בוויטמין B12 יגרום לכדוריות הדם האדומות להיות גדולות מעל הנורמה (MCV).

תסמינים המלווים מחסור בוויטמין B12:
עייפות, חולשה, בעיות זיכרון, תחושת נמלול בקצוות האצבעות (ידיים ו/או רגליים), הירדמות של הידיים ו/או הרגליים באופן יוצא דופן, יכול להיות מלווה עם פצעים קטנים בזויות השפתיים בפה, תחושה של "כבדות" ברגליים, קושי בהתאוששות לאחר אימון, פגיעה ביכולת הגופנית בספורט.

 


איך לטפל במחסור?
במידה ונמצא ערך נמוך בבדיקות הדם, יש צורך להגדיל את כמות הוויטמין בתפריט היומי על ידי שילוב של בשר אדום ואיברים פנימיים של בשר. במזון מן הצומח אין כמות מספקת של הוויטמין!

במידה והערך המתקבל בבדיקות הדם נמוך מ־300, יש להתייעץ עם הרופא או הדיאטנית לגבי שילוב של תוסף הנלקח במציצה מתחת ללשון. ספיגת הוויטמין יעילה מאוד בעת מציצה ופחות בבליעה של כדורים.

במקרים של חוסרים גדולים במיוחד, יש להתייעץ עם רופא המטולוג אשר יכול לשקול שילוב של זריקות לטיפול מהיר במחסור.

 

מתי לצפות לשינויים בהרגשה?
גם כאן, השינוי לא קורה מיד, כי יש צורך למלא את המאגרים וליצור תאים חדשים המכילים כמות מספקת של הוויטמין. שיפור בהרגשה יכול להתקבל תוך שבועיים עד ארבע שבועות ולהגיע לשיפור מלא תוך שלושה עד ארבעה חודשים. כלומר, צריך סבלנות...


מתי לחזור על בדיקות הדם?
אין טעם לבצע בדיקות דם של ויטמין B12 כל עוד לוקחים תוסף, כי הערכים בדם יהיו גבוהים בהשפעת התוסף ולא ייצגו את הרמה האמיתית במאגרים. ההמלצה היא לחזור על בדיקות הדם שלושה עד ארבעה חודשים לאחר שמסיימים לקחת את התוסף. רק אז נראה את הרמה האמיתית שמייצגת את מאגרי הוויטמין בכבד. במידה ויש לכם היסטוריה של חוסר בוויטמין B12, כנראה שאתם נמצאים בסיכון גבוה לפתוח חוסרים גם בעתיד, ולכן מומלץ לבדוק את רמת הוויטמין פעם בשנה-שנתיים ולטפל במידת הצורך.

ויטמיני B קומפלקס

ויטמיני B משתתפים בתהליכים אנזימטיים חשובים בגוף ודרושים לביצוע תהליכים חיוניים רבים בגופנו. אף על פי שוויטמינים אלה נבדלים זה מזה, הם מצויים בדרך כלל באותם סוגי מזון – ולכן חסר בוויטמין אחד בלבד מהקבוצה נדיר ביותר. ויטמיני B חיוניים לשמירה על בריאות מערכת העצבים ופעילות מוחית תקינה, חשובים לבריאות העור, השיער, העיניים, הכבד ומערכת העיכול.

ויטמינים אלה מסיסים במים ומופרשים מהגוף במהירות. חשוב לזכור כי ויטמיני B אינם נצברים בגוף ולכן יש לדאוג לאספקה סדירה שלהם באמצעות תזונה מגוונת ועשירה או נטילת תוספי תזונה. 
 

הי ניתן להשיג הרבה ויטמיני B קומפלקס ב: ירקות עליים ירוקים,אגוזים,קטניות ודגנים מלאים.

חומצות שומן חיוניות


חומצות שומן הן תרכובות אורגניות בעלות חשיבות עליונה בכל היצורים החיים.
קיימים כמעט מאה סוגים של חומצות שומן בטבע, מבחינה כימית נהוג לחלק אותן לשלוש קבוצות:

חומצות שומן רוויות

חומצות שומן חד בלתי רוויות

חומצות שומן רב בלתי רוויות

חומצות השומן החיוניות שייכות לקטגורית השומנים מסוג שומן רב- בלתי רווי והן נחלקות לשתי חומצות שומן לאומגה 3 ולאומגה 6.
שומנים חד בלתי רווים מכונים גם חומצות שומן מסוג אומגה 9.
המזון שאנחנו אוכלים מכיל את כל שלושת סוגי השומן כלומר, רווים, חד בלתי רווים ורב בלתי רווים, אך היחס ביניהם משתנה. היחס בין חומצות השומן השונות והכמות של סוגי השומן במזון, הם שקובעים את ההשפעה על בריאותנו.

חומצות שומן אלה דרושות לקיום פעולות פיזיולוגיות רבות:

יצירת פולסים חשמליים המגרים את פעולת הלב.

איזון רמות הכולסטרול והטריגליצרידים.

תמיכה במערכת החיסון.

שיפור תפקודי המוח ומערכת העצבים.

נותנות מענה כטיפול בדיכאון וחרדות.

מסייעות בהפרעות קשב וריכוז –ADHD .

בעלות פעילות אנטי דלקתית.

שליטה באיזון המערכת ההורמונלית.

מניעת בעיות עור וטיפול בפסוריאזיס.

לוקחות חלק בשלמות רקמות התאים.


מצבי חסר בחומצות שומן חיוניות יכולות לבוא לידי ביטוי ב:

הפרעות בגדילה.

שינויים בממברנות התאים ובדפנות כלי הדם.

התייבשות העור.

פגיעה במערכת הקרישה.

ירידה ביכולת התכווצות שריר הלב.

פגיעה בפוריות.

ירידה בתפקוד מערכת החיסון.

אי תקינות בתפקוד הכלייתי.

פגיעה מנטאלית- מצבי רוח, דיכאון וחרדות.

הפרעות קשב וריכוז.

התפתחות תקינה של העובר – מערכת העצבים ורשתית העין.